رمزگشایی از یک «طعمهگذاری» در انیمیشن «لوکا»
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۱۶۹۷۳۹
مسئله «لوکا» در تمایز بین طعمهگذاری دگربازی و رمزگذاری دگربازی ریشه دارد
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، پیشتر در ماه ژوئن کمپانی پیکسار جدیدترین فیلمش به نام «لوکا» را منتشر کرد. فیلم روایتی است از ماجراجویی، فرار، تمایز و خانواده اکتسابی در یک شهر ساحلی خیالی به نام پورتوروسو. و همینطور به نظر بسیاری از افراد، فیلم روایتی است از یک رابطه همجنسبازی — حتی اگر این خوانش در خود فیلم مورد تأیید قرار نگرفته باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
درونمایههایی که در «لوکا» مورد کاوش قرار میگیرد، از زمان انتشار فیلم منجر به اتهاماتی در زمینه «طعمهگذاری دگربازی» شده است. طعمهگذاری دگربازی پدیدهای است که در آن روابط دگربازانه مورد اشاره قرار میگیرند، اما هیچگاه بهوضوح بروز داده نمیشوند. بنده بهعنوان پژوهشگر موضوع دگربازی در انیمیشن، بیواسطه میدانم که این مسئله در سینما و تلویزیون تا چه میزان عیان و انگشتنما است.
مسئله «لوکا» در تمایز بین طعمهگذاری دگربازی و رمزگذاری دگربازی ریشه دارد. رمزگذاری دگربازی زمانی اتفاق میافتد که هنرمندان دگرباز، درونمایهها، شخصیتها، و روابط دگربازانه را بهمنظور حساس نکردن شاخکهای سانسورچیها و منتقدین محافظهکار، بطوری سربسته و ضمنی به فیلم داخل میکنند. طعمهگذاری دگربازی زمانی است که هنرمندان به دگرباز بودن شخصیتها اشاره میکنند تا مخاطبان ترقیطلب را جذب کنند، اما هیچ بازنمایی حقیقی از دگربازی ارائه نمیکنند تا مخاطبان محافظهکار را از دست ندهند.
دیزنی هنوز هیچ پروتاگونیست دگربازی را در فیلمهای بلندش به تصویر نکشیده است. حال، آیا «لوکا» مثالی از طعمهگذاری دگربازی است؟
ما ابتدا شخصیت هیولای دریایی نوجوان به نام لوکا پاگورو را در حال چوپانی از گله ماهی خانوادهاَش میبینیم. او بطور اتفاقی به یک شیء ساخت انسان برمیخورد و حس اشتیاقی برای پشت سر گذاشتن زندگی روزمره و رفتن بهدنبال ماجراجویی در بالای امواج در او برانگیخته میشود. این ماجراجویی در قالب شخصیتی به نام آلبرتو اسکورفانو بروز پیدا میکند؛ هیولای دریایی دیگری که روی سطح زمین زندگی میکند. دو پسر سریع رابطهای گرم و صمیمی شکل میدهند؛ یک وسپای قراضه میسازند و درباره سفر کردن با یکدیگر رؤیاپردازی میکنند.
به راحتی میتوان خوانشی دگربازانه از فیلم داشت. نه تنها لوکا و آلبرتو با یکدیگر رابطه آکیلیسگونه نزدیکی شکل میدهند (رابطهای مردانه که میتواند دربردارنده احساسات رمانتیک و جنسی نیز باشد)، بلکه درونمایهها و محورهای قصه نیز به تجربیات مشترک دگربازان اشاره میکند. بخاطر آنکه هیولاهای دریاییِ آبهای پورتوروسو از انسانها میترسند و ورود به قلمرو انسانها را برای بچههایشان قدقن کردهاند، لوکا مجبور است گشت و گذارهایش در سطح زمین و به تبع آن رابطهاَش با آلبرتو را مخفی نگاه دارد.
پدر و مادر لوکا متوجه راز پسرشان شده و تصمیم میگیرند او را پیش عمویش بفرستند تا یک فصل در اعماق اقیانوس زندگی کند، اما پیش از عملی شدن این تصمیم، دو پسر به شهر پورتوروسو فرار میکنند. در بالای سطح آب، لوکا و آلبرتو ظاهری انسانی دارند. اما همانند افرادی که علناً دگرباز بودنشان را اعلام نکردهاند و به اصطلاح پشت پرده مخفی هستند، این دو نیز میترسند که یک روز رازشان برملا شود. اهالی شهر در جهت پاسداشت از دگرباز بودن و خانواده اکتسابی، وقتی متوجه میشوند لوکا و آلبرتو هیولاهای دریایی هستند، با عشق و استقبال آنها را میپذیرند؛ بطوریکه هیولاهای دریایی دیگر که مدتها در شهر بودهاند نیز با احساس آرامش خاطر راز خود را آشکار میسازند.
بااینوجود، علیرغم این تلمیحات دگربازانه، فیلم بیسروصدا بر سنتهای قصهگویی دگربازهنجارانه و ریشهدار در کمپانی دیزنی مجدداً تأکید میکند. شخصیتی ثالث به نام جولیا، لوکا را اغوا کرده تا بهدنبالش به مدرسهای در جنوآ برود و اینگونه به مخاطب القا میشود که آنها زوجی بسیار بالغتر و پربارتر هستند و در نتیجه آلبرتو و لوکا از یکدیگر جدا میشوند. ازاینرو، «لوکا» روی خط بسیار باریکی میان رمزگذاری دگربازی و طعمهگذاری دگربازی حرکت میکند.
هر دوی این موارد همواره دارای عنصر انکار مقبول هستند. تریلر انیمیشن دیزنی با عنوان «در جستجوی دوری» (۲۰۱۶) مثالی بارز در این زمینه است. در آن تریلر، یک جفت زن کنار کالسکه بچه ایستاده بودند، که این موضوع موجب گمانهزنی هواداران در مورد اولین حضور یک زوج همجنسباز زن در فیلمهای دیزنی شد. صداپیشگی الن دیجنرس در این فیلم، که خودش نیز یک زن همجنسباز است، به این گمانهزنیها دامن زد.
متأسفانه، فیلم دلیلی قطعی دراینباره ارائه نکرد و کارگردان آن اندرو استنتون نیز از اظهار نظر در این مورد سر باز زد. قصد دیزنی از طعمه گذاشتن برای مخاطبان دگربازش نامشخص است.
دیزنی و بازنمایی دگربازیچرا یک استودیو باید بخواهد که ارجاعات دگربازانه را در یک فیلم قرار دهد، اما عملاً آنها را مخفی نگه دارد؟ پاسخش ساده است: سود. شان گریفین، استاد حوزه فیلم در دانشگاه متدیست جنوبی که مطالب مفصلی در مورد مسائل دگربازان در فیلمهای انیمیشنی و لایو اکشن دارد، استدلال میکند که تصویر و وجهه دیزنی دربردارنده «ارزشهای خانواده سنتی آمریکایی است – ارزشهایی که نهاد خانوادۀ مردسالار و غیردگرباز را برپا میدارد.»
او به این موضوع اشاره میکند که دیزنی «بازار همجنسبازان» را برای محصولاتش به رسمیت شناخت، و نه «دستور کار همجنسبازان» را. به بیان دیگر، دیزنی حاضر است فیلمهای انیمیشنی و برنامههای تلویزیونی بسازد که بطور ضمنی به محتوای دگربازانه اشاره دارند، مادامیکه این کار به وجهه سنتی این شرکت لطمه نزند.
البته دیزنی در چند سال اخیر در زمینه بازنمایی دگربازی در آثار انمیشنی خود پیشرفتهایی نیز داشته است. فیلم کوتاه «بیرون» (۲۰۲۰) پیکسار بر مرد همجنسبازی تمرکز دارد که در زمینه بیرون آمدن از پشت پرده همجنسبازی و آشکار کردن این راز برای پدر و مادرش با مشکل روبرو میشود، و فیلم بلند «به پیش» (۲۰۲۰) نیز دربردارنده یک شخصیت مؤنث فرعی است که خیلی عادی به دوست دخترش اشاره میکند.
مجموعه «خانه جغد» (۲۰۲۰ - ادامه دارد)، دربردارنده یک پروتاگونیست مؤنث دوجنسباز به نام لوز که با دختری دیگر به نام آمیتی در رابطه است. بااینحال حتی دانا ترس سازنده «خانه جغد» نیز وقتی قصد داشت دوجنسبازیِ لوز را در مجموعه قرار دهد ابتداً با مقاومت مواجه شد. او در مصاحبهای با وَنیتی فِر اظهار داشت: «به من گفته شد که به هیچ وجه نمیتوانم هیچ نوع خط داستانی همجنسبازانهای را برای شخصیتهای اصلی قرار بدهم. نهایتاً پس از تلاشهای ترس برای قرار دادن این خط داستانی در مجموعه، دیزنی به رابطه لوز و آمیتی چراغ سبز نشان داد.
دیگر استودیوهای انیمیشنسازی نیز پروتاگونیستهای دگرباز زیادی را در آثارشان گنجاندهاند. مجموعه «جهان استیون» از شبکه کارتون دربردارنده چندین رابطه و شخصیت دگرباز و همچنین اولین مراسم ازدواج همجنسبازان در انیمیشنهای جریان اصلی بوده است – اگرچه این موضوع نیز همانند مورد «خانه جغد» با مقاومت و مخالفت مدیران سینمایی روبرو شده بود. در مجموعه انیمیشنی «شی-را و شاهدخت قدرت» (۲۰۱۸ - ۲۰۲۰) محصول استودیوی دریموُرکس انیمیشن و پخش شده از نتفلیکس، در پایان قهرمان زن داستان به نام آدورا عاشق دشمنش خودش کاترا میشود و او را میبوسد.
هر دوی این مجموعهها بسیار پرطرفدار هستند و همچنان برای استودیوهایشان سودآورند. باتوجه به فهرست رو به رشد مثالها در این زمینه، دیزنی در حوزه خلق پروتاگونیستهای علناً دگرباز در فیلمهای انیمیشنی خود عقب افتاده است.
منبع: خبرگزاری مهرمنبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: کمپانی پیکسار انیمیشن های خارجی سینمای جهانی همجنس باز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۱۶۹۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شخصیتهای ماندگار در دنیای انیمیشنهای نوستالژیک
دهههای 60 و 70 و اوایل دهه 80، دوران طلایی انیمیشن در ایران بود. در آن دوران، تلویزیون ایران انیمیشنهای جذاب و متنوعی را از سراسر جهان پخش میکرد که مورد استقبال طیف گستردهای از مخاطبان قرار میگرفت.
برای مشاهده انیمیشنهای مورد علاقه خود، به تماشاآنلاین سربزنید.
حنا: دختری شجاع در مزرعهدر اعماق جنگلی انبوه، دختری به نام حنا به همراه سگ وفادارش، راستی، زندگی میکرد. حنا با روحی کنجکاو و قلبی شجاع، همواره به دنبال ماجراجویی و کشف ناشناختهها بود.
هر روز، حنا و راستی راهی سفری جدید در دل جنگل میشدند. آنها با موجودات شگفتانگیز و مکانهای مرموز روبرو میشدند و با چالشهای مختلفی دست و پنجه نرم میکردند. اما حنا هرگز تسلیم نمیشد.
با هوش و ذکاوت خود، راهی برای حل هر مشکلی پیدا میکرد و به ما میآموخت که از دنیای اطرافمان نترسیم و با شجاعت به دنبال کشف ناشناختهها باشیم.
حنا دختری الهامبخش بود که به ما یاد میداد با شجاعت، کنجکاوی و ذکاوت میتوان بر هر چالشی غلبه کرد و به رویاهایمان دست یافت.
ملوان زبل و اسفناج معروفشملوان زبل با بازوهای عضلانی و قوطی اسفناج جادوییاش، یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی نسلهای مختلف بود.
پوپای نمادی از قدرت و شجاعت بود و به ما میآموزد که با تلاش و پشتکار میتوان بر هر مشکلی غلبه کرد. او به ما یاد میدهد که هیچگاه نباید تسلیم شویم و همیشه برای رسیدن به اهدافمان تلاش کنیم.
تام و جری: نبردی بیپایان، رفاقتی ماندگارتام و جری، گربهای شیطون و موشی زیرک، بدون شک یکی از مشهورترین و محبوبترین زوجهای انیمیشن در تاریخ هستند. تعقیب و گریزهای خندهدار و هیجانانگیز این دو شخصیت، نسلهای مختلف را به خود مجذوب کرده است.
اما در پس این نبردهای بیپایان، رفاقتی عمیق و ماندگار نهفته است. تام و جری، فارغ از تفاوتهای ظاهری و شخصیتی، در مواقعی که نیاز به یکدیگر دارند، از یکدیگر حمایت میکنند و درسهای ارزشمندی از دوستی و رفاقت را به ما میآموزند.
میکی موس: سفیر لبخند و شادیمیکی موس، موش نمادین شرکت دیزنی، با گذر بیش از 90 سال از خلقش، همچنان به عنوان یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی در جهان شناخته میشود. لبخند همیشگی و شخصیت خوشبرخورد او، میکی را به سفیر شادی و خوشبختی در دنیای انیمیشن تبدیل کرده است.
حضور میکی در هر داستانی، شور و نشاط و سرگرمی به همراه میآورد. او به ما یاد میدهد که زندگی را با تمام فراز و نشیبهایش دوست داشته باشیم و از هر لحظه آن لذت ببریم.
دورایمون: گربهای جادویی، دوستی بینظیردورایمون، گربهای رباتی از آینده، با جیبهای جادویی و ابزارهای شگفتانگیزش، به یکی از محبوبترین شخصیتهای کارتونی در آسیا تبدیل شده است. این ربات دوستداشتنی، با سفر در زمان به دنیای انسانها، به دوست و همبازی پسری به نام نوبیتا تبدیل میشود و در کنار او با چالشهای مختلف زندگی روبرو میشود.
دورمان با هوش و ذکاوت خود، نوبیتا را در حل مشکلات یاری میکند و به او درسهای ارزشمندی از زندگی میآموزد. او به ما یاد میدهد که همیشه به دیگران کمک کنیم، در سختیها در کنار آنها باشیم و از قدرت دوستی برای غلبه بر مشکلات استفاده کنیم
سندباد: سفری شگفتانگیز در دل ناشناختههاسندباد، دریانوردی شجاع و ماجراجو، به همراه دوستان وفادارش، راهی سفری پرمخاطره در اعماق دریاها میشود. در این سفر، با موجودات عجیب و غریب، گنجهای پنهان و خطرات غیرقابل تصور روبرو میشود.سندباد با شجاعت و جسارت بینظیر خود، بر تمام چالشها غلبه میکند و به ما میآموزد که از ناشناختهها نترسیم و به دنبال کشف دنیای اطرافمان باشیم.
شاهزاده روم: حماسهای عاشقانه در دل تاریخشاهزاده روم، روایتگر داستانی عاشقانه و غمانگیز از عشق دو جوان به نامهای رومئو و ژولیت است. این انیمیشن با به تصویر کشیدن فراز و نشیبهای عشق این دو شخصیت و موانعی که بر سر راهشان قرار میگیرد، مخاطبان را مجذوب خود میکند.عشق رومئو و ژولیت، عشقی ممنوعه است که از دو خانواده متخاصم نشأت میگیرد. این عشق، با وجود تمام چالشها و سختیها، قوی و پایدار باقی میماند و در نهایت به فاجعهای دردناک منجر میشود.
شاهزاده روم به ما میآموزد که عشق میتواند قدرتی بینظیر و غیرقابل کنترل داشته باشد. این انیمیشن نشان میدهد که عشق، حتی در تاریکترین شرایط نیز میتواند روشنایی و امید به ارمغان بیاورد.
آرزوی فوتبالیست شدن و انیمیشن فوتبالیستفوتبالیست ها، داستان گروهی از پسران را روایت میکرد که به دنبال رسیدن به آرزوی خود برای تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفهای بودند. داستان با صحنههای هیجانانگیز فوتبال و شخصیتهای دوستداشتنی، به یکی از محبوبترین انیمیشنهای ورزشی در ایران تبدیل شد. در این انیمیشن اهمیت تلاش و پشتکار برای دستیابی به هر چیزی که در زندگی میخواهیم سخن میگوید.
پت و متپت و مت، دو برادر بامزه و دست و پا چلفتی، شخصیتهای محبوب انیمیشنهای ایرانی هستند. ماجراجوییهای خندهدار و گاه خطرناک این دو برادر، نسلی از مخاطبان ایرانی را سرگرم کرده است.
در هر قسمت از این انیمیشن که در تماشاآنلاین میتوانید، پت و مت با ایدههای عجیب و غریب خود برای انجام کارهای ساده، دست به کار میشوند، ببینید. اما بیدقتی و دست و پا چلفتی آنها، همیشه دردسرهای بزرگی را به وجود میآورد. با وجود تمام این اتفاقات، پت و مت هرگز تسلیم نمیشوند و با تلاش و پشتکار، سعی میکنند مشکلات را حل کنند.انیمیشنهای پت و مت به ما میآموزند که:با تلاش و پشتکار میتوان بر مشکلات غلبه کرد. از اشتباهات خود درس بگیریم و دوباره تلاش کنیم.خلاق باشیم و از ایدههای جدید نترسیم.به دیگران کمک کنیم و در سختیها در کنار آنها باشیم.
با وجود تمام سختیها، شاد و امیدوار باشیم.شخصیتهای پت و مت با طنز ظریف و شوخیهای بامزه خود، به راحتی میتوانند مخاطبان را در هر سنی جذب کنند. این انیمیشنها نه تنها سرگرمکننده هستند، بلکه درسهای آموزندهای را نیز به مخاطبان خود ارائه میدهند.
این انیمیشنها نه تنها لحظات شاد و سرگرمکنندهای را برای کودکان رقم میزدند، بلکه در بسیاری از موارد، آموزههای اخلاقی و مفاهیم ارزشمندی را نیز به آنها منتقل میکردند.