حقیقتهای تلخ از پرنسسهای دیزنی که تا به حال فاش نشدهاند
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۱۶۷۰۴۶
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از cbr، بزرگ شدن به معنای برداشتن عینکهای رنگی است که در برابر واقعیتهای خشن دنیای واقعی از ما محافظت میکند. متأسفانه، این مساله شامل افسانههای کلاسیک دیزنی هم میشود که بیشتر نسل امروز با آنها بزرگ شدهاند. بزرگسالان جوان انتظاراتی از عشق و داستانهای عاشقانه دارند، اما عشق واقعی همیشه آن چیزی نیست که دیزنی از شاهزادههای جذاب و رفتارهای عاشقانه آنها به تصویر میکشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مطلب چند داستان از والت دیزنی را که در واقع ماجراهای تلخی دارند آورده شده است.
پایان داستان مولان یک تراژدی غمانگیز استشایعاتی وجود دارد که شخصیت مولان در واقعیت وجود داشته است. در گذشتههای دور زنی بوده که خود را به شکل سربازی درآورده بود تا در جنگ بجنگد. اما باید بگوییم که این شایعه صحت ندارد. مولان دیزنی در واقع از شعری به نام تصنیف مولان و رمانی به نام عاشقانه سوئی و تانگ در سال ۱۹۶۵ الهام گرفته شده است.
در انیمیشن مولان، مولان دختری است که یک سرباز میشود تا جای پدرش را در جنگ بگیرد. در رمان چو رنهو در سال ۱۹۶۵، مولان وقتی از جنگ به خانه میآید پدرش فوت کرده و مادرش دوباره ازدواج کرده است. بدتر از همه اینکه، هویت زنانه او کشف میشود و خان مولان را مجبور میکند تا عقد او شود. او با امتناع از پذیرش این سرنوشت پیچیده، گلوی خود را کنار قبر پدرش برید.
سفیدبرفی در داستان اصلی انتقام میگیردسفیدبرفی و هفت کوتوله از سال ۱۹۳۷ نسلهای متوالی را با سیبهای سمی و آینههای جادویی سرگرم کرده است. دیزنی در ساخت این انیمیشن به غیر از خون و خونریزی، نسبتاً به افسانه اصلی برادران گریم وفادار ماند.
در هر دو نسخه، ملکه شیطان شدیدا به زیبایی سفیدبرفی حسادت میکند. با این حال، دیزنی هرگز به چهار سوءقصد ناموفق برای ترور شاهزاده خانم اشاره نکرد. سفیدبرفی با خوشی به پایان رسید، اما نه بدون انتقامی درخور. ساخته دیزنی با نجات شاهزاده اسنو به پایان میرسد، اما داستان گریم با انتقام گرفتن از ملکه شیطان به پایان میرسد.
خواهران ناتنی سیندرلا به طرز وحشتناکی رنج کشیدندسیندرلای برادران گریم داستانی از عدالت کارمایی را روایت میکند که شبیه هیچ چیز دیگری نیست. در نسخه دیزنی، شاهزاده به دنبال بانوی مرموز خود همه جا را جستجو میکند. او با یک کفش طلایی در دست، از هر دوشیزهای در سرزمین تحت پادشاهی خود میخواهد که آن را امتحان کند. خواهران ناتنی شرور سیندرلا، با ترفندهای مختلف تلاش میکنند که پایشان را اندازه کفش سیندرلا کنند. شاهزاده که مسحور زیبایی سیندرلا شده بود، اعلام میکند که بعد از پیدا کردن محبوبش، عروسی سلطنتی بلافاصله برگزار شود. اما دو خواهر ناتنی شرور سیندرلا در روزی که ماموران شاهزاده برای امتحان کردن کفش به خانه آنها آمدند تلاش کردند تا سیندرلا برای امتحان کفش نیاید. درعوض، هر دو چشمشان توسط کبوترها نوک زده میشود.
داستان اصلی «پری دریایی کوچک» بسیار ناراحتکننده استنسخه دیزنی از پری دریایی کوچک به اندازه داستان اصلی هانس کریستین اندرسن دردناک نیست. در داستان اندرسن که در سال ۱۸۳۷ نوشته شده، تبدیل شدن آریل از پری دریایی به یک انسان بسیار مخوف و وحشتناک است. جادوگر دریایی به او هشدار میدهد که اگر دمش را برای داشتن پا فدا کند، آن پاها مانند شمشیری تیز میشود که او را آزار میدهد. پس از آن، هر قدمی که برمیدارد، گویی روی چاقوهای تیز راه میرود و دردش به همان اندازه طاقتفرسا خواهد بود. در عوض، آریل جذابیت خاصی خواهد داشت که هر کسی که به او نگاه کند جذبش میشود.
با همه اینها اریک با ازدواج با فردی دیگر قلب آریل را میشکند. آریل این شانس را دارد که به شکل اولیه خود بازگردد اما به قیمت جان اریک. آریل که از صدمه زدن به عشق واقعی خود امتناع میکند، سرنوشت غمانگیز خود را میپذیرد و تا ۳۰۰ سال که عمر یک پری دریایی است، به کف دریا تبدیل میشود.
در نسخههای دیگر «زیبای خفته» آدمخواری وجود داردانیمیشن «زیبای خفته» دیزنی چهارمین نسخه در نوع خود است. از این چهار نسخه، تاریکترین آن Sun, Moon, and Talia نوشته Giambattista Basile و The Sleeping Beauty in the Wood اثر Charles Perrault است. در بازسازی زیبای خفته اثر Perrault، «آرورا» و دو فرزندش، توسط مادرشوهرش خورده میشوند. نکته مهم این است که انسانهایی که به ملکه داده شدند، آرورا و فرزندان سلطنتی او نبودند، بلکه تماشاگران بیگناهی بودند که یک مباشر آنها را پیدا کرد تا جای آرورا و فرزندانش را بگیرند.
داستان اولیه اثر باسیل در مورد تالیا بسیار بدتر است. در حین محکومیت تالیا که درحالت نیمهمرگ بوده، پادشاهی به طور تصادفی به خانه متروک او وارد میشود و به او تجاوز میکند. تالیا با نوزادان دوقلو از خواب بیدار میشود و داستان با یک مورد وحشتناک سندرم استکهلم به پایان میرسد.
راپونزل موهایش را از دست میدهد و تمام امیدش بر باد میرودانیمیشن Tangled یکی از محبوبترین فیلمهای پرنسسی دیزنی در تمام دورانهاست. علیرغم اینکه راپونزل در تمام عمرش در یک برج محبوس بود، همیشه میدانست که دنیا چیزهای بیشتری دارد. پرنسس فمینیست راه را برای قهرمانان امروزی هموار کرد. در نهایت، او یک پرنسس دیزنی بود که به دختران کوچک آموزش داد که نیازی به شاهزاده ندارند.
با این حال، افسانه اصلی گریم به اندازه فیلم محبوب ۲۰۱۰ دیزنی پیشرو نیست. هنگامی که جادوگر رابطه راپونزل با شاهزاده را کشف میکند، سر دختر جوان را میتراشد تا شب بعد شاهزاده را فریب دهد. این زوج به سرنوشت غمانگیزی دچار میشوند. او پس از افتادن از برج راپونزل کور میشود در حالی که در انتظار شوالیه خود با زره درخشان است، با فرزندان دوقلوی خود در جنگل زندگی میکند.
کد خبر 681388 برچسبها سینمای جهان فیلم خارجی پویا نمایی - انیمیشنمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: سینمای جهان فیلم خارجی پویا نمایی انیمیشن پری دریایی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۱۶۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در آیین پایانی ششمین مجمع جهانی گفتوگوی بین فرهنگی در قسمت جمع بندی مطرح کردیم باید به چند موضوع به صورت ویژه توجه شود؛ اول اینکه گفت و گوهای فرهنگی بهترین راه حل برای حل منازعات منطقهای و جهانی است.
به گزارشگزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: دومین بحث مورد تاکید این بود که گفت و گوهای فرهنگی نباید پشت میزها و در داخل جلسات و محصور در اتاقها و سالنهای همایش باشد، گفت و گوهای فرهنگی باید به راه حل میدانی منجر شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مشکلاتی را در دنیا میبینیم از جمله مسائلی که در غزه رخ میدهد آزار دهنده هستند دنیای غرب حتی در دانشگاهها که محل گفتوگوهایی علمی، فرهنگی و آموزشی است اجازه دفاع از مظلوم و مقابله با ظالم را نمیدهد و حتی به شهروندان خود رحم نمیکند؛ براساس این مسائل باید نظام گفت و گوی فرهنگی بازسازی نوین شود؛ بازسازی براساس کمک به حل مسائل و حقیقت.
وزیر فرهنگ گفت: امروز حقیقت زیر پای تمدن افسار گسیخته غربی در حال لگدمال است، حقیقت، کودکان و زنانی هستند که در فلسطین با ددمنشی به خاک و خون کشیده میشوند ولی هیچ کس در مجامع جهانی و بین المللی کار مؤثری انجام نمیدهد.
وی افزود: با استفاده از این فرصت توقعاتمان را مطرح کردیم و اعلام کردیم گفتوگوهای فرهنگی نمیتواند به ظلم، ستم و فجایع انسانی بی اعتنا باشد؛ وقتی نشستی عنوان فاخر گفتوگوهایی فرهنگی را یدک میکشد باید بتواند به مشکلات و مسائل با صراحت و نه با انفعال و بیان جملات دوپهلو بپردازد.
وزیر فرهنگ با بیان اینکه امیدوارهستیم گفت و گوهایی که مطرح شد فرصتی باشد برای توجه بیشتر به حقیقت، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میان دولتها خیلی دست پری ندارد چراکه خیلی از دولتها در گفت و گوهای خصوصی اعلام همبستگی میکنند ولی در سخنگاه ها دچار محدودیتها و رودربایستی با قدرتهای حاکم بر جامعه جهانی میشوند و امیدوار هستیم این وضعیت به زودی تغییر یابد.
کد خبر 750191